čtvrtek 12. dubna 2012

krása farm trhů - duben

Farmářské trhy. Farmářky.
V tomto čase moc zaručeně čerstvých zelenin či ovoce nenajdete. Proutěné košíčky či farm design náplava trhů mě také nebere, placen za reklamu něčeho také nejsem, tak si dovolím luxus upřímnosti.

Šel jsem si tam pro svůj sýr gouda, který striktně vzato na farmářky asi nepatří, zato jej vozí pár nadšenců přímo z Holandska a když se jim cestou stane průšvih s prastarou dodávkou, tak na farmářkách nemají, co by nabídli. I to je definice čerstvosti. Navíc ceny mírné, ochotně vysvětlí rozdíl mezi sýry a když se přeptám, zdali je old opravdu oud, přepne plynně do holandštiny a jsme doma. Belegen není oud, ale překládat do češtiny je to složité. Zakřením se a dál pokračujeme holandsky, já si vyberu to, co potřebuji a spočítám si, že NL cena plus dovoz není příliš daleko od ceny prodejní, takže chlapci jedou na obrat a na poctivost. Sympatické. Odcházím se sýrem za nemálo peněz a s pocitem velmi dobrým. Win-Win, řeklo by se.

No, a masných stánků je tam mnoho, vegetariáni prominou. Většinou předražené, nicméně kvality hodně nad supermarket standardem.
Pak je tu jeden stánek. TEN stánek.

Byl jsem tam o týden dříve, ze zvědavosti - zaujal mne poctivostí. Věděli, co prodávají, nebyli levní, ale ani nijak nepřemlouvali. kdo se zastavil, asi ví, proč. Ty srnčí klobásy vypadaly opravdu úžasně. Dal ochutnat, celkem opatrně jsem si vybral, co ano a co ne. Kousek od toho, co mi chutná.

No, týden se s týdnem sešel a já šel znovu na farmářky. Tentokrát už celkem cíleněji k danému TOMU stánku. Čekalo mne překvapení. Prodejce se na mne zdálky křenil a když jsem dorazil, dostal mě úplně.
Tak, pane, co to bude dneska? Jo srnčí, no jasně, ty vám minule chutnaly. Jasně, chilli koktejl párečky vám nenabízím, ty vám nechutnaly, ano je to taková výplňovka. Divočák, jasně, trochu méně těch klobás než srnčích, že ? No, žasnul jsem, jak do mě vidí. Bezejmenný tam přišel znova po týdnu a on si jej celkem přesně pamatoval...
Pane, anglická, ta vám minule chutnala (poznámka autora, vzal jsem napoprvé jen kousek na ochutnání), podívejte se (zalovil pod pultem), tady tyto dva kousky, co říkáte ?
No, vábení sirén je mocné, řečtí mořeplavci o něm vědí své. Ani se neptal, zdali půl či celý, jen se přeptal, zdali ne oba.
Tak to zase ne, tak ten levý. Ano ano, pane, já jsem si to myslel, podívejte na tuto část, proto jste si jej asi vybral, no, víte, já jsem tam ten druhý dal jen tak, on je mimochodem taky jedna radost, ale ten je holt lepší.
Podívejte, máme tu domácí uzené. Ne, nechci. Ale ochutnejte, jen tak. "Jen tak" je nebezpečná věta. Zkusil jsem a on mezitím povídal. Že jak sám vidím, toto není tak napíchané solnou vodou, jako v obchodě, že se to udilo na tomto dřevu, a proto že to má takovou příchuť ... No ne že bych byl expert, ale to, co povídal celkem přesně zapadalo do toho, co mi říkaly mé chuťové poháry.
Tak jsem koupil i uzené. "Osejloval" mě i dále. Pane, tento jelení salám, no je v tom směs chilli a papriky, ale méně než v těch koktejl, ochutnejte, ono to nebude to pravé, víte, to je třeba vyndat na prkénko a chvíli nechat vydýchat.
Tak jsem koupil salám.

Celkem dobrovolně a rád jsem mu podlehl. Takovýto přístup "vím, co prodávám a komu to prodávám" má větší účinnost než podprahová reklama na podřadný produkt.

Toto jsou pro mne farmářky :)

příklad hodný následování i v jiných než farm oblastech, milí projektoví manažeři :)

3 komentáře:

  1. Souhlas, tak to vidím i já. U nás v Prostějově jsou trhy běžně 3x týdně a to i za minulého režimu. Se spoustou zelinářů se člověk zná a atmosféra je tu skoro rodinná. Paradoxem je, že jinde jsou trhy obrovskou novinkou a atrakcí, u nás se naši radní postarali o to, aby tržnice brzy zanikla - nový investor a další zbytečná obchodní galerie má přednost - bohužel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Ehm, bez překlepů ... jaksi OL tržnice a ... a pořád dělají v Prostějově tu super zmrzku _ :)

      Vymazat